If you know other countries with AVENGERS let me know
Wist je dat er 2 modellen schaal 1:43 van de Avenger zijn? Lansdowne Models en sinds eind 2003 WESSEX MODEL CLUB de HILLMAN AVENGER GLS.
Did you know that there are now 2 models scale 1:43 of the Avenger? Lansdowne Models and since end 2003 WESSEX MODEL CLUB has the HILLMAN AVENGER GLS.
De Avenger was het laatste project (B) van het Rootesconcern gefinancierd door Chrysler. Dit model was ontwikkeld als “wereld-auto” en werd gebouwd in de VS als Plymouth Cricket, in Argentinie ( www.clubdel1500.com.ar) als Dodge 1500 en later, na overname van de fabriek door Volkswagen als VW1500.
The Avenger was the last project (B) of the Rootesconcern, financied by Chrysler. The model was develloped as a “world-car” and was built in the USA as Plymouth Cricket, in Argentina (www.clubdel1500.com.ar) as Dodge 1500 and later, after takeover of the plant by Volkwagen, as VW1500.
De Avenger, die buiten Engeland SUNBEAM heette, is er in 3 series
The Avenger, outside UK badged SUNBEAM, existst in 3 series
Serie 1 en 2 verschillen alleen technisch (1250 en 1500 cc serie 1 en 1300 en 1600 serie 2)
Series 1 and 2 only differ on the engine front (1250 and 1500 cc serie 1 and 1300 and 1600 cc serie 2)
Serie 3 was de eerste facelift. De karakteristieke achterlichten werden rechtgetrokken het vooraanzicht kreeg een “modern” uiterlijk
Series 3 was the first facelift. The characteristic taillights were stretched and the front looked more “modern”
The 1978 Scottish World Cup Squad pose with the new Hillman Avenger. After their successes of the previous year, disappointingly the 1978 team were beaten by Peru in Argentina. Coincidentally the Hillman Avenger was the last car to be produced at Linwood.
Het Schotse Wereldkampioenschaps team 1978 poseert rondom de nieuwe Hillman Avenger. Na hun successen in het voorgaande jaar werd dit team teleurstellend verslagen in Argentinie door Peru. Terzijde: de Hillman Avenger was de laatste auto die in Linwood werd geproduceerd.
BRM ontwikkelde een speciale motor voor de Avenger
BRM develloped a special engine for the Avenger
The Avenger-BRM was really a built-to-order special for rallying produced for homologation reasons. The Avenger had special 16 valve BRM engines fitted in a choice of capacities including 1598cc,1798cc and even a 2000cc version. Customers could choose their own specification which usually consisted of uprated suspension and a five-speed ZF gearbox. Production of the Avenger-BRM started in 1974 and finished in 1977.
The Avenger-BRM werd op bestelling gebouwd speciaal voor rally’s voor homologatie. De Avenger had een speciaal 16 kleppen BRM motorblok met verschillende inhouden zoals 1598cc,1798cc en zelfs een 2000cc versie. De klant kon zijn eigen specificaties kiezen waaronder vaak verzwaarde vering en een ZF 5-bak. De productie van de Avenger-BRM begon in 1974 and eindigde in 1977.
In Nederland geregistreerde Avengers
Overzicht van de verschillende uitvoeringen
Overzicht van de motoren die leverbaar waren in de Avenger
Links naar andere Avenger sites
Colin’s AVENGER-site
Keith Adams Avenger-site
the worldwide SUNBEAM-site
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore eiusmod tempor.
Welkom Rootes-liefhebber! Hier vind je alles over clubactiviteiten, historie en advertenties voor Rootes auto’s.
Rootes Club Nederland – Alle rechten voorbehouden
Site gebouwd door Stefan van Dongen
Welkom bij de Rootes Club Nederland! Eerstvolgende evenement: 17 mei: Oldtimerdag Zoetermeer, zie de evenementenpagina voor de bijzonderheden van dit evenement