Superminx

Rootes introduceerde de Hillman Superminx in oktober 1961, 30 jaar na de allereerste Minx. De auto zou de opvolger van de Minx series III c worden: Minx series IV. Toen bleek dat de auto een stuk duurder zou uitvallen dan de nog steeds goedlopende Minx reeks, werden beide wagens parallel geproduceerd en was de naam ‘Superminx’ een feit.

De nieuwe carrosserie was in juli 1961 ook verschenen in de vorm van de Singer Vogue (‘badge engineering’). De Humber Sceptre behoorde ook tot deze familie.

Aandrijving geschiedde door een 1592 cc motor uitgerust met een gietijzeren cilinderkop met, in tegenstelling tot Singer, één Zenith 32 VN carburateur; de motor heeft een vermogen van 62 pk. Als optie werd de Easydrive automatische versnelling aangeboden. Geremd werd met trommelremmen op alle wielen.

In mei 1962 werd de Estate toegevoegd, in juni de convertible. Na het eerste productiejaar stond op de 1962 Motorshow de Superminx mark II ten toon gesteld, met Lockheed schijfremmen voor, 2 voorstoelen in plaats van een voorbank en meer bagageruimte door de tank onder te brengen in het linker achterspatbord.

De slecht verkopende Easydrive werd vervangen door een BorgWarner 35 automatic versnellingsbak.

De convertible productie werd in juni 1964 al weer gestaakt.

In september 1964 werd de mark III geïntroduceerd, nu met een vlakke in plaats van een panoramische achterruit, een derde zijruit ter hoogte van de hoedenplank en de versnellingsbak was nu geheel gesynchroniseerd.

Op de Earls Court show in 1965 werd de mark IV getoond. De carrosserie was bijna ongewijzigd, maar de motor had een inhoud van 1725 cc gekregen met een vijfmaal gelagerde krukas. Het 1725 embleem werd op de spatborden toegevoegd.

Het elektrisch systeem kreeg een negatieve massa en een Laycock de Normanville overdrive werd als optie aangeboden waar dit bij de duurdere broers al langer leverbaar of standaard was.

In augustus 1966 werd de Superminx sedan vervangen door de Hillman Hunter, de Estate werd nog tot april 1967 gemaakt. Van geen van de genoemde auto’s zijn exacte productieaantallen bekend.

Welkom bij de Rootes Club Nederland!                 Eerstvolgende evenement: 17 mei: Oldtimerdag Zoetermeer, zie de evenementenpagina voor de bijzonderheden van dit evenement